Historien om Hjemhavn i boligmagasin



Fra Boligmagasinet, Herning Folkeblad, 7. december 2016.

Nyt Gullestrup-firma sælger plakater med hav-motiver
Grafiske plakater som en hyldest til kysten - og som en hyldest til ens hjemegn. Det er tankerne bag Hjemhavn - et nyt firma i Gullestrup

I 10 år har Herning været registeret som en havneby. Rederiet Herning Shipping, der i sin tid var årsag til udnævnelsen, har dog ikke længere adresse i byen, men nu er et nyt »maritimt« firma kommet til. I hvert fald bedømt ud fra navnet. Firmaet Hjemhavn designer plakater og produkter, hvor inspirationen først og fremmest hentes fra de danske havnebyer.

Det er parret Birgitte Klausen og Søren Märcher, der står bag Hjemhavn. Indtil tidligere på året arbejdede de begge hos FC Midtjylland, hvor Søren Märcher var brandmanager, inden han rykkede til AGF for at besidde en tilsvarende stilling, mens Birgitte Klausen fortsat er stadion- og billetansvarlig hos FCM. Begge stillinger byder på masser af aktivitet - og til tider lange arbejdsdage.

- Det kan være lidt hektisk, så når vi trænger til et åndehul, tager vi af sted til små oaser - for eksempel badehoteller eller måske til Hamburg, fortæller Birgitte Klausen.

Søren Märcher har gennem længere tid haft en lyst til at starte en virksomhed op - eller stable noget på benene i en garage, som han udtrykker det - og på deres ture har han samlet inspiration, så skridtet fuldt ud kunne tages.


Fiskekutteren blev til

- Når man er i Vorupør, kigger man på kuttere. Der er ikke noget mere dansk end en kutter. Da jeg en dag kom hjem, prøvede jeg at få en kutter ned på papir - det skulle være enkelt, grafisk og dansk, siger Søren Märcher.

Dermed var Hjemhavn en realitet.

Hjemhavn hører dog ikke til i en garage, men har i stedet indtaget kontoret i hjemmet på Skovbakken i Gullestrup samt i tv-stuen, hvor plakaterne står linet op. Her ses foruden kuttere motiver som bølgernes brusen, redningsstationen, ankere - og naturligvis havnebyernes navne. På listen finder man blandt andet Assens, Købehavn, Aalborg, Blåvand og Bork, og hele tiden kommer flere til.

Men Hjemhavn handler ikke blot om at hylde livet ved kysterne - det handler i lige så høj grad om at hylde den egn, man kommer fra.

- En havn er der, hvor man har et hjem. Det kan sagtens være Gullestrup - det er ikke kun kystbyer, siger Søren Märcher.

- Hjemhavn er et forsvundet ord. Man rejser jo væk, men man vil gerne have et minde med fra sin by, fortsætter han.


Søger havet

Parret har ingen særlig relation til havet. Birgitte Klausen er opvokset i Herning, mens Søren Märcher trådte barneskoene i Ikast.

- Men vi søger havet hele tiden, konstaterer Birgitte Klausen.

- Når vi ikke er til fodbold, kører vi til Vesterhavet, og så kigger vi ud over havet, uddyber Søren Märcher.

Han er autodidakt grafiker og har arbejdet indenfor området gennem mange år, så det er ham, der står for det kreative i firmaet, mens Birgitte Klausen hjælper til med alt andet.

- Hun er havnechefen, fortæller Søren Märcher med et grin.

Han er meget glad for endelig at have taget skridtet til at skabe Hjemhavn.

- Det er spændende, hvordan man starter noget op. Det er jo kun en hobby - det skal være sjovt, men det har grebet lidt om sig, griner Søren Märcher.


Tysk interesse

Dermed er dette også fortællingen om, at Hjemhavn allerede har opnået en pæn succes siden etableringen i juni.

Det første store skridt kom, da man sikrede sig den første forhandler, som var en lille forretning i Skagen. Siden har firmaet været en tur på Formland, hvor andre ligeledes fik øjnene op for det nye firma.

- Formland gav os blod på tanden. Der var mange butikker, der kom og sagde, at de skulle have vores plakater - det var butikker ved havet, hvor der kommer mange turister, siger Birgitte Klausen.

Hjemhavn sælger også deres plakater via en hjemmeside. Her oplever parret, at der er mange tyskere blandt kunderne.

- Vi ved ikke helt hvorfor - hjemmesiden er ikke på tysk, men de elsker vestkysten, så det ender nok med, at vi åbner en tysk hjemmeside, siger Søren Märcher.

Hos Hjemhavn har man en ambition, der hedder, at man skal gøre lidt ekstra ud af det for kundernes skyld, så når man handler på hjemmesiden, får man altid en overraskelse med i leveringen i form af et håndskrevet brev. Et tiltag, der er kommet positiv respons på.

- Kunden skal opleve at blive set, selvom det er gennem en webshop, de handler, faststlår Birgitte Klausen.

- Det tager lidt ekstra tid, men når folk så lægger hilsenen op på Instagram eller Facebook, giver det energi til at skrive lidt flere, siger Søren Märcher.


Kæmpe optur

Allerede nu er Hjemhavn udvidet fra blot at designe plakater, for man sælger også rygsække og bomuldsposer med Hjemhavn-logoet, ligesom der arbejdes på en kollektion af tøj.

- Vi har masser af idéer, fortæller Birgitte Klausen.

- Måske er det slet ikke plakater, vi sælger om tre-fire år, det ved man aldrig, lyder det fra Søren Märcher.

Lige nu fokuserer de dog på at fortsætte den gode start, som Hjemhavn har fået.

- Vi har allerede lært mange ting, og det er det, der er fedt. Man starter fra nul med noget, man tror er en god idé, og da det så første gang sagde »bim« på computeren, da der var solgt en plakat - det var en kæmpe optur, fortæller Søren Märcher.


Leave a comment


Please note, comments must be approved before they are published